Richard Engelfriet onderzocht in zijn boek ‘de succesillusie’ hoe managementgoeroes tot hun succesclaims komen en vond vooral gebakken lucht, schrijft de NRC op 25 februari. Grappig is dat het interview met de schrijver zelf ook de sfeer van gebakken lucht ademt. Een managementgoeroe is geen wetenschapper, de boeken gaan over de overtuigingen en ervaringen van de schrijvers en pretenderen ook niet meer te zijn. Simon Sinek is vooral een begenadigd spreker, Jim Collins deed met een heel team gedegen onderzoek en Stephan Covey heeft het over persoonlijke ontwikkeling. Hij predikt hoe je een goed (werkend) leven kunt leiden. Niets mis met deze boeken, allemaal waardevolle tips. Ik hoop zelfs dat ze bij al onze politieke leiders op het nachtkastje liggen. 

En er is overigens niets nieuws onder de zon met het thema van ‘de succesillusie’: dat wat vandaag een succesverhaal is, kan morgen alweer achterhaald zijn. Neem het boek ‘excellente ondernemingen’ van McKinseyadviseurs Peters en Waterman uit 1982. De excellente ondernemingen bleken niet allemaal even excellent, maar het boek wordt nog steeds verkocht ( in een herziene druk), de aanbevelingen vinden nog steeds gretig aftrek.

Goed management hangt af van veel variabelen, er is niet één succesformule. Toch komen we steeds een stapje verder in het snappen van wat werkt en ik pleit vooral voor meer samenwerking tussen wetenschappelijk onderzoek en praktijk op dit gebied. Engelfriet kan zijn tijd naar mijn idee beter besteden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.